Friday, August 26, 2011

SYAWAL KALI INI..

Aidilfitri 1431H, 2010
Ramadhan hampir ke penghujungnya. Tibanya tempohari kusambut dengan gembira dan airmata. Namun berkat kerahmatanMu ya Allah, dapat kulalui dengan tenang mudah2an hingga ke hujungnya. Detik syawal kian dirasa. Sana sini terasa meriahnya. Kalau dulu sayang, detik ini pasti kita sibuk menyiapkan segalanya. Namun kini, hambar, tiada serinya syawal kali ini sayang.



With ana, irzani, afiq.. her best buddies.. (2007)
Manja ibu, makin hari ibu makin merindui kamu. Rasa ini banyak memberi pengertian dan pengajaran pada ibu. Rasa ini juga mendorong untuk memperbaiki semuanya. Sayang, kelmarin ibu dan ayah menjejak semula kenangan kita di  kala syawal menjelang. Kami susuri Jalan Tar, kami lewati Jalan Kuching dan akhirnya kami sedar rasa ini begitu menusuk didalam hati. Ibu soroti langkah ayah, ibu turuti gerak kakinya dan ternyata langkahnya bagaikan tiada bertujuan. Ibu sedar, ayah juga memendam rasa ini didalam jiwanya.Ibu kena kuat untuk ayah dan ibu juga tahu, ayah menahan kesedihan hatinya untuk ibu. Alhamdulillah, mcm yang ibu katakan dulu, kami baik2 saje disini sayang. Andai kerinduan itu datang, kami tewas juga tapi Allah tu Maha Kaya, Maha Mengasihani.. Sayang anak ibu, ada peristiwa berlaku beberapa hari lalu. Dalam leka ibu menjadi makmum solat terawih, ibu merasakan bagaikan kamu berada di samping ibu. Usainya salam, ibu menoleh ke kiri ibu. Kencang debaran hati ibu, bercucuran air mata. Adik tau kenapa, rupanya sahabat adik, setinggi adik, seakan sama warna telekungnya dgn adik, duduk rapat dan melentukkkan manja badannya pada ibu. Ya Allah, anak ini menjentik sayu dihati ibu sayang, hinggakan mak adik terkejut melihat ibu. Akal waras ibu menyedrkan ibu dan mengingatkan kenangan solat ibu bersama kamu sayang.


Aidilfitri 1429H/2007M
Sayang anak ibu, teringat pertanyaan sahabat ibu " kau jumpa sapa dulu pagi raya ni?". Ibu kata, ibu ziarah anak ibu dulu, ibu nak bagi hadiah banyak2 kat adik dulu, lepas tu, baru ibu teruskan dengan yang lain2. Tak salahkan ibu jwb macam tu sbb sahabat ibu mcm tersentap dgn ibu. Hmmm.. Sayang, pasti meriah syawal ini andai ada kamukan.. Ibu redha sayang, ibu redha. Kamu anak yang sangat baik dan kamu memang layak mendapat yang terbaik disisiNya.. Maafkan ibu andai selalu menyebut namamu, andai selalu merindumu.. Maafkan ibu, sbb ibu masih belum biasa.. Syawal ini, ibu kena jadi lagii kuat, kena jadi leebiih tabah sbb pasti ramai lagi yang bertanya, pasti ramai lagi yang mengalirkan airmata.. Ibu tau, ibu boleh sebab ibu yang lahirkan adik, dan semangat adik ada dalam ibu.


Salam sayang adik, salam ramadhan, salam syawal.. Allahuakbar, Allahuakbar, Allahuakbar

1 comment:

  1. hanya seoarang insan bergelar ibu saja mampu faham luahan isi hati ibu ini..

    ReplyDelete