Sunday, October 24, 2010

La Tahzan..Hidup Perlu Diteruskan.. Part 2

 
Cont dari LT..HPD 1, fuh.. macam sinetron indon pulak rasanya.. ha..haa. Tujuan aku berblog ini sebenarnya bkn ape, aku nk cr medium lain utk ringan2kan hati, lapangkan minda. Tak kisahlah ade ke tak org sudi nk baca, at least aku a bit release.. Aku suka berckp tp lately ni aku mcm celaru sket.. Rasa goyang semacam jer.. hu

Hem, tanda Allah sayang hambanya adalah dgn mengujinya. Mungkin ujian dtg sebagai tanda sayang or peringatan dan ia dtg dlm berbagai bentuk. Aku bukan hambaNya yang amat baik dan aku sedar ingatan dan ujian ini mendekatkan aku padaNya dan mengingatkan agar aku sentiasa 'dekat' padaNya. Sahabat berkata" sabar sal, Allah rindukan rintihan kau, mungkin Allah nak tingkatkan darjat ko jd bersabarlah dan ingatlah Allah sentiasa ada utk hambaNya". TQ sahabat, kdgkala bila perasaan mengatasi kewarasan, otak tak mampu memainkan peranan. Mesti korang tertanya2, hebatke ujian Allah pada aku skrg?

Korang nk tau (suka2 je aku nak bgtau kan hi hi), Allah kurniakan aku sorang princess yg amat sihat, gebu, montel dsb pd 14.01.01 seberat 3.6 kg. Berbunga2 cinta hati aku bila dianugerahkan permata hati yg memang dinantikan. Hidup aku makin berwarna dgn hadirnya Irdina Aqilah yg amat keletah dan bijak. Tup tap tup tap, 9 thn dh umurnya. Dr kecik smpi ke besar, dr bertatih smpi berskate board, dr x tau baca smpi dh pandai mengarang surat cinta (ha..ha, ibu tau apa kamu buat) rupanya Allah masih belum beri dia rezeki utk memiliki adik.. Sian anak ibu, sorang2 je kata dia.. hu hu..

Aqilah anak yang lasak, gegirl yang aktif dan mencabar kesabaran juga. Huh, semput tgk aksinya. Tp, xleh nak salahkan dia, bpknya bomba pastu masa aku ngandungkan dia aku siap ber BTN lagi.. siap panjat2, hiking2, abseiling2, lompat sana sini.. ha..ha, manalah aku tau aku ngandung masa tu.. Sementelahan pula (huh! ayat), 'adik-beradik seasuhan' dia semua lelaki jadilah anak aku lasak2 tp maintain ayu gitu.. Hidup aku betul2 berwarna dgn anugerah Allah ni. Dialah komplot aku masa shoping, pengikut setia ke opis ujung mg, teman bergaduh, menangis, bergosip bersama, berangan2 menjadi kaya, jelita dan ternama sama2 (ha..ha, kelaka time tu). Memang kecoh bila aku dan dia bersama. Bila ketawa2, giler2 py ketawa, bersembang mcm mak limah, bila bergaduh beria2 juga.. ha..ha, kejap je rajuknya. Shes more like me.. her style, so kepochi .. mmg copycat thats why cepat panas.. tp, cepat jugak sejuknya. Aqilah selalu tanya," Ibu sayang kila banyak mana?" Aku cakap," x terkira". Dia cakap ," kila sayang ibuayah mcm lautan, mcm langit, mcm tanah... besarr punya sayang".. hu hu, ibu pun sangat sayangkan kamu adik.. kamulah nyawa ibu.. penyeri keluarga, pengubat lara. 
 
Takdir Allah tiada siapa dapat menduga sahabat.. Aqilah yang cergas dan cerdas, aqilah jantung hati aku, separuh dr aku dipilih olehNya untuk menduga keimanan, kesabaran kami disamping tanda sayangNya sebagai peringatan atas kealpaan kami. Sedih, marah, tk percaya dan 1001 perasaan ada dihati masa tu. Ya Allah, besarnya ujian Kau pada ku..
 

2 comments:

  1. Mak Iti...Allah tak pernah silap dalam setiap pemberian & ujiannya..Moga Mak Iti skeluarga terus tabah menghadapi ujian..Sebagai kawan..hanya doa yg dapat diberikan...

    ReplyDelete
  2. teruskan penulisan ini sal...luahkan beban jiwa lara mu itu jika itu akan meringankannya..insya'allah aku setia membacanya....

    ReplyDelete